ZWARTE Piet

Door PcDealer op woensdag 9 november 2016 00:19 - Reacties (40)
Categorie: Klachten, Views: 3.358

Jaaaaaaaaa, de zoveelste post over Zwarte Piet (ZP) hoezee! Deze is ook interessant.

Laat ik beginnen te zeggen dat ik niets, maar dan helemaal niets tegen ZP heb, mits hij/zij maar zwart is. Maar daar wringt nu net de (gezette) schoen.

Als vader van een dochter van 10 en een zoon van bijna 9 is er niets zo leuk om drie maanden van tevoren ze te vragen naar de cadeaus die ze het liefst willen hebben. De lijst wordt groter en groter bij elk nieuw ingezien speelgoedboek of bekeken reclamespot. En natuurlijk kijken naar de intocht, die na 20 minuten alleen door de ouders wordt bekeken omdat de kinderen afgeleid zijn door iets anders :P

Misschien vinden jullie wat achtergrondinformatie interessant voor de nodige context. Ik ben een melkchocoladebruine Nederlander getogen in Eindhoven en inmiddels 12 jaar woonachtig in Veldhoven. Als men mij vraagt waar ik vandaan kom, zeg ik steevast Geldrop, want in het Sint Annaziekenhuis aldaar ben ik geboren. Wat ze echter daadwerkelijk willen weten is dat mijn ouders van de Nederlandse Antillen komen. Je weet wel, de eilandengroep die lang geleden diende voor de verschillende soorten handel en waar op Bonaire de slavenhuisjes nog altijd bij de zoutpannen staan. Verder zijn er nog fortificaties te vinden. Onze moeder komt van Bonaire en onze vader van Curaçao. Thans is hij woonachtig op Aruba. En zo hebben we alle ABC-eilanden gehad.

Ik en mijn 2en 4 jaar jongere broers zijn in mijn optiek Nederlands opgevoed. Mijn jongste broer is jullie wel bekend als smartphone reviewer en fan van compacte high-end telefoons. Als rasecht tweakersgezin werkte onze vader bij TU/e en Philips en aldaar in de jaren 70 bezig als onderzoeker op het gebied van duurzame energie (windmolens). Moeders werkte bij Texas Instruments. Alle drie de zonen hebben als werkbranche de ICT gevonden.

Op de basisschool zetten we altijd onze schoen thuis en vochten we om wie het eerste beneden was om te zien of de Sint is langs geweest. Lego Technic was altijd een vast onderdeel samen met het kijken naar de intocht. Je ziet waarschijnlijk veel overeenkomsten met jullie eigen geschiedenis. Zonder ons te kennen zou je een oerhollandse opvoeding verwachten, toch?

Wat is er dan mis met ZP, vraag je je wellicht af. Daar kom ik zo aan toe. Onze moeder zei altijd: "Als zwarte moet je altijd tweemaal zo goed je best doen". Mijn standaardantwoord was dan: Ïk ben niet zwart, ik ben bruin!" Chocolade is donker bruin (puur) of lichtbruin (melk) en caramellllll is lichtbruin. Is iedereen kleurenblind of zo? Zou mooi zijn, met erfelijkheidsleer in het achterhoofd. Lichtelijk irritant vind ik het als ik het nieuws aan het kijken ben en het weer een gekleurde Afro-Amerikaanse man is doodgeschoten door de politie als "zwart' wordt aangemerkt. Witte mensen bestaan ook niet, er zijn blanke mensen. Witte mensen zijn dood of zo goed als. Die discussie zag ik laatst voorbijkomen in de Trouw en daar ben ik het volledig mee eens. Toegegeven, ik gebruik het woord "zwart" en Engelse vertaling ervan ook weleens, maar dan als geuzennaam. Jwz: once you go black… Net zoals er blanken zijn die zichzelf "kaaskop" noemen. Ik zou dat soort woordgebruik trouwens nooit bezigen.

Nu je weet dat er een verschil is tussen zwart en bruin kom ik terug bij Zwarte Piet. Bijna altijd zie ik hem/haar met bruine verf en rode lippen! Dat is dus niet zwart. Zwarte Piet heeft kennelijk verschillende oorsprongen in de loop der tijd gehad. Algemeen aanvaard is die van schoorsteenveger. Immers, in mening sinterklaasliedje wordt gerefereerd aan daken en schoorstenen. Bij voorkeur zet je de schoen dan ook bij de kachel of open haard. Daarom juich ik de gedurfde zet van RTL Nederland door openlijk zich uit te spreken voor Schoorsteen Pieten. In de gemeente Amsterdam gebeurde als een aantal jaren en in 2016 helemaal. Nu kan er geen discussie meer zijn over het uiterlijk van de Pieten en het al dan niet bestaande koloniale verleden of racisme.

Next!

tweakers - nomineer voor blog van de maand
plaats deze banner onder je eigen blog

Volgende: Politie heeft geen recht op terugbetaling 3 miljoen euro aan Office-licenties - deel 1 21-03 Politie heeft geen recht op terugbetaling 3 miljoen euro aan Office-licenties - deel 1
Volgende: TIA, maar dan zonder de Maria 08-'09 TIA, maar dan zonder de Maria

Reacties


Door Tweakers user ybos, woensdag 9 november 2016 08:53

Ik word doodziek van deze hele discussie. Helaas, maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen.

Wel jammer hoe het gaat in NL. Gewoon net zolang blijven drammen en je wint.

Nee, ben geen racist, maar word zo moe van die discussie...

Laten we een poll starten, wat is het volgende na zwarte piet wat moet verdwijnen?

Door Tweakers user PcDealer, woensdag 9 november 2016 09:01

ybos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:53:
Ik word doodziek van deze hele discussie. Helaas, maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen.

Wel jammer hoe het gaat in NL. Gewoon net zolang blijven drammen en je wint.
Wat is je betoog en in hoeverre heeft het raakvlakken met mijn blogpost?

Door Tweakers user Bullettooth, woensdag 9 november 2016 09:47

"zwarte piet" is volgens mij een behoorlijk aantal jaren geleden al een keer aangepast omdat de diepzwarte kleur te eng zou zijn voor de tere kinderhartjes. Daarop hebben ze hem wat bruiner gemaakt om vervolgens de baan vrij te maken voor de hele racisme discussie.

De oorsprong is natuurlijk nog altijd dat hij zwart van het roet is. Maar hem nu weer gitzwart maken zou de discussie niet meer oplossen helaas. Blijf het allemaal maar jammer vinden, volwassen mensen die zich druk maken over een kinderfeest met fantasiefiguren.

Door Tweakers user himlims_, woensdag 9 november 2016 09:49

ybos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:53:
Ik word doodziek van deze hele discussie. Helaas, maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen.

Wel jammer hoe het gaat in NL. Gewoon net zolang blijven drammen en je wint.

Nee, ben geen racist, maar word zo moe van die discussie...

Laten we een poll starten, wat is het volgende na zwarte piet wat moet verdwijnen?
omdat 10% het niet leuk vind, moet 90% buigen - zo werkt het nieuwe beleid toch?

Door Tweakers user dragoncry, woensdag 9 november 2016 10:12

mja, ik denk dat de discussie allang niet meer gaat over zwarte piet, het probleem ligt veel dieper.

Het gaat om normen en waarden, alles wat donkerder is dan blank wordt aangevallen (negerzoen/zwarte piet) maar je hoort niemand over blanke lak of blanke vla.

In de tussentijd wordt er in Nederland wel het offerfeest gevierd (zeer inhumaan) hoor je ook niemand over, kunnen allochtonen een hele wijk overnemen, komt wel in nieuws maar verder hoor je er niets meer over.

als ik dit zo schrijf, vind ik dat er best "gezeurd"mag worden over een feest/gewoonte/traditie die dreigt te verdwijnen omdat een minderheid zich gekwetst voelt.... nee, we mogen best opkomen voor "onze" zwarte piet

Door Tweakers user densoN, woensdag 9 november 2016 11:16

Wat is er dan mis met ZP, vraag je je wellicht af. Daar kom ik zo aan toe. Onze moeder zei altijd: "Als zwarte moet je altijd tweemaal zo goed je best doen".

En daar is het misgegaan. Al vanaf een jonge leeftijd krijg jij door je ouders ingeprent dat je huidskleur een meetstaaf is voor jouw status binnen de maatschappij. Hier hebben ze ook een mooi woord voor, namelijk reverse racism. Je moeder had beter uit kunnen leggen dat je het als minderheid (in allerlei vormen) in een land moeilijker hebt, dit is gewoon een feit en dit zie je over de hele wereld en in alle culturen terug, zelfs het dierenrijk is hier geen uitzondering in. Is dit altijd eerlijk? Zeker niet! Maar je moet niet verwachten dat dit gaat veranderen door tegen de tradities van een land aan te gaan schoppen. Sterker nog, het heeft eerder een averechts effect.

Stel je toch eens voor dat ik als Nederlander in Japan ga vertellen dat ze moeten ophouden met een traditie waar men in eigen land al generaties mee opgroeit omdat deze interpretabel is op zo'n manier dat hij voor de 'blanke' mens beledigend is, denk je dat ik dan verwacht begrip te krijgen?

Mijn advies: stap in een tijdmachine en stap uit op het moment dat de hele samenleving eruit ziet als een braziliaan (i sure wouldn't mind).

Tot je zover bent raad ik aan om je interpretatie wat aan te passen of te kiezen voor een goede levensverzekering, want het kan niet goed voor je hart zijn als je de rest van je leven 3 maanden per jaar moet rondlopen met een minderwaardigheidscomplex.

Door Tweakers user Dennis013, woensdag 9 november 2016 11:17

Als ik je verhaal zo lees moest ik denken aan de oplossing die ze in Groningen bedacht hadden. Daar gaan ze de pieten zo zwart schminken dat ze minder op 'bruine' mensen leken. Op zich vind ik dat de beste oplossing.

Ik ben zelf deze discussie echt helemaal beu, voor mij persoonlijk is het sinterklaasfeest verpest en dat is jammer, want wij pakken echt uit in de december-maand qua kados en het huis versieren. Mijn achtergrond voor nodige context: Wij zijn allen 'blank' thuis. We komen uit Brabant. Ik heb zelf 2 jonge zoontjes die nog geloven. En ik heb het er echt nooit over met ze over gehad, als het nieuws erover begint gaat het direct uit. Voor zover ik weet heb ik ze van deze hele discussie af kunnen schermen (gelukkig). Maar de jongste heeft wel eens regenboogpiet of blanke piet gezien bij het sinterklaasjournaal vorig jaar en die was nogal stellig erover destijds dat dat niet de echte piet was.

Hij heeft zelf een zwarte pietenpak wat hij heel graag aantrekt. Ik moet het hele jaar door Sinterklaasverhaaltjes lezen voor hem als hij gaat slapen. Hij vind het dus echt een heel erg leuk feest waar de figuur 'zwarte piet' gewoon onomstreden bij hoort. En zo denk ik er ook over.
Niemand in Nederland bedoeld het racistisch, dus dat moeten we ons ook niet laten aanpraten door de media. Heel dat slavenverhaal is totale bullshit. Ik ervaar alle argumenten als paradoxaal die de gekleurde mens erbij haalt want racisme is totaal niet in beeld is bij 90% van de Nederlands. Mensen als Quincy Gario gedragen zich als ze alsof ze Rosa Parks zijn die niet in dezelfde bus mogen zitten. Zelfde verhaal met het etnisch profileren van de politie (kijk zondag met lubach voor duiding)

En de media die een hele dubieuze rol speelt in deze discussie, want zwarte piet staat gelijk aan een hoop aandacht en dat staat tegenwoordig weer gelijk aan reclame inkomsten. Ik merkte echt aan de media dat ze dit jaar de zwarte piet discussie weer op de hoogte snelheid aanzwengelde. Het lijkt wel alsof de headlines nooit teveel clickbait kunnen zijn. "Dit jaar moest Zwarte Piet hangen."
Ook dat de commercie voorop loopt om zwarte piet te weren uit folders en winkels heb ik geen goed woord voor over.

Op zich is er niks mis mee als een traditie veranderd, maar de manier waarop het nu moet gaan en met de argumenten die nu gebruikt zijn door de tegenstanders, daar is alles mis mee.
Overigens zie ik op de sociale media wel dat er echte enorme racisten (blank) zijn die de hele discussie ook niet veel goed doen. Helaas gaat alle nuance eruit door deze extreem denkende mensen. De onzin die bijv. op twitter lees van sommige mensen.. pfffff....

Door Tweakers user ybos, woensdag 9 november 2016 11:20

PcDealer schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:01:
[...]

Wat is je betoog en in hoeverre heeft het raakvlakken met mijn blogpost?
Als die hele discussie er niet was geweest, had ik de kans dat deze blog geschreven was op nihil geschat. Dat is mijn raakvlak.

Door Tweakers user Qwerty-273, woensdag 9 november 2016 12:14

De Schoorsteen Pieten en de Regenboog Pieten (welke oorsprong wordt daar nu aan vast geplakt door het Sinterklaasjournaal?) zijn inderdaad een 'oplossing' voor een zeer overtrokken probleem. Voor kinderen zal het ook niet al te veel uit maken, omdat het het idee van Sint en Piet natuurlijk niet drastisch veranderd. Je zit dan wel met een overgangsfase van kinderen die geloven in Zwarte Piet als Dennis013 schrijft die zich moeten aanpassen / opgroeien en de waarheid ontdekken. Maar kinderen die "nieuw" zijn zullen het gewoon aannemen (waarbij ik aanneem dat de volwassenen waar deze kinderen contact mee hebben het Sint en Piet spel/verhaal gewoon meespelen). Er moet dan natuurlijk niet krampachtig worden gedaan om kinderen "recht" te zetten wanneer ze het over Zwarte Piet hebben.

Als voorbeeld geeft Oma/Opa aan Jantje (6 jaar) een cadeau met een gedicht ondertekend door Zwarte Piet. Dan kan hij natuurlijk best vertellen in de klas dat Zwarte Piet hem dit cadeau gegeven heeft. Dan is het niet de bedoeling dat de Juf of Meester vervolgens Jantje gaat uitleggen dat Zwarte Piet niet bestaat (of een rasistich motief is) en dat het een Schoorsteen Piet is geweest. Of hem beschuldigd niet politiek correct om te gaan met de donkere kinderen in zijn klas.

Het is en blijft een kinderfeest en ik denk dan ook dat we de problemen van volwassenen er niet doorheen moeten gaan weven. Maar ik ben wel benieuwd hoe het de komende jaren gaat lopen :)

Door Tweakers user Elijan9, woensdag 9 november 2016 16:37

Nu je weet dat er een verschil is tussen zwart en bruin kom ik terug bij Zwarte Piet. Bijna altijd zie ik hem/haar met bruine verf en rode lippen! Dat is dus niet zwart.
In mijn herinneren was hij altijd zo zwart als roet en recentlijk vonden sommigen het blijkbaar nodig om ze meer donkerbruin te maken. Wij kregen als kinderen ook gewoon zwarte schoensmeer op, ik had nog nooit iemand met die huidskleur gezien. En hooguit vrouwelijke Pieten hadden toen lippenstift en/of oorbellen...

Door Tweakers user OB1, woensdag 9 november 2016 20:44

ybos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:53:
Ik word doodziek van deze hele discussie. Helaas, maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen.

Laten we een poll starten, wat is het volgende na zwarte piet wat moet verdwijnen?
1. Die losers moeten alles behalve winnen
2. Sylvana en het hele DENK gebeuren opsluiten, stelletje trieste gasten dat het zijn. Gewoon ophangen dat volk, heb je toch niks aan.

Door Tweakers user JoeyPrr, donderdag 10 november 2016 09:17

OB1 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:44:
[...]

1. Die losers moeten alles behalve winnen
2. Sylvana en het hele DENK gebeuren opsluiten, stelletje trieste gasten dat het zijn. Gewoon ophangen dat volk, heb je toch niks aan.
En aan jou, iemand die voorstelt om mensen op te hangen, hebben we wel iets? Hou toch op.

Door Tweakers user totempaal, donderdag 10 november 2016 09:28

Gisteravond ook het Sinterklaas journaal gekeken samen met mijn dochter van 5.
Toen de 'blanke' Piet in beeld kwam was de reactie van mijn dochter: He pap? Dat is geen Piet! Hij is niet bruin! Ik ben hier verder niet op in gegaan. (Ben het met haar eens).

Ik zit in de OR van de school van mijn dochter. Hier zijn alle ouders die hier inzitten en de schoolleiding over 1 ding eens Zwarte Piet moet gewoon blijven... Maar! We moeten de NPO wel volgen. Als daar witte/veeg Pieten bij zitten zullen wij dit ook moeten.

Je word gewoon door de media gedwongen om er in mee te gaan.

Door Tweakers user Dennis013, donderdag 10 november 2016 09:38

Ja inderdaad, de media bepaalt nu hoe wij dit feest moeten vieren.
Ik wil dit feest net zo vieren met mijn kinderen, als mijn ouders dat met mij deden.
Zo doe ik het ook met carnaval.
Stel je voor dat je niet meer als clown of ijshockeyer verkleed mag gaan van de media met carnaval. Onzin.

Door Tweakers user Jelle Brolnir, donderdag 10 november 2016 10:38

Zwarte piet is rascistisch, het is alleen maar rascistisch omdat een paar bruine nederlanders vinden dat kleur gelijk staat aan slaaf, minder of negatief tijdsbeeld. Zij kweken haat door huidskleur gelijk te stellen aan het slaventijdperk. Probleem is ook, als maar genoeg mensen hen (jou dus ook) vertellen dat je minder waard ben vanwege je huidskleur, ga je dat geloven, je gelooft dat alle blanke mensen vinden dat jij minder waard ben. DAT vind ik rascistisch.

Door Tweakers user gielie, donderdag 10 november 2016 11:09

Ik weet niet of hier in de discussie gekleurde mensen zitten (zelf blank) maar ik vind dat als je blank bent niet kan oordelen hoe gekleurde mensen zich voelen. Het maakt mij dan ook helemaal niks uit wat voor kleur "zwarte" Piet heeft en de mijn kinderen maakt het al helemaal niet uit, zolang ze maar pepernoten en cadeautjes krijgen.

Ohja hier nog een leuk nummertje uit ons "tollerante"verleden.

https://www.youtube.com/watch?v=GcA07j40dcs

Door Tweakers user gielie, donderdag 10 november 2016 11:10

Ik weet niet of hier in de discussie gekleurde mensen zitten (zelf blank) maar ik vind dat als je blank bent niet kan oordelen hoe gekleurde mensen zich voelen. Het maakt mij dan ook helemaal niks uit wat voor kleur "zwarte" Piet heeft en de mijn kinderen maakt het al helemaal niet uit, zolang ze maar pepernoten en cadeautjes krijgen.

Ohja hier nog een leuk nummertje uit ons "tollerante"verleden.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GcA07j40dcs[/video]

Door Tweakers user GigaDave56, donderdag 10 november 2016 11:47

Algemeen aanvaard is die van schoorsteenveger.
Nee, schoorsteenvegers maken schoorstenen schoon. Die vullen geen schoenen, brengen geen kado's en hebben geen eigen journaal. Pieten hebben een hele andere taakomschrijving.

Als je het over roetvegen hebt, moet de kerstman (ook een schoorsteenglijder :P ) dan ook geen roetvegen hebben?

Door Tweakers user hmr, donderdag 10 november 2016 12:53

OB1 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:44:
[...]

1. Die losers moeten alles behalve winnen
2. Sylvana en het hele DENK gebeuren opsluiten, stelletje trieste gasten dat het zijn. Gewoon ophangen dat volk, heb je toch niks aan.
En u meneer/mevrouw, bent een vertegenwoordiging van wat er mis iets met dit land. Mensen kunnen hun standpunten niet meer op een normale manier verdedigen waarbij ze respect hebben voor elkaar en komen met goede steekhoudende argumenten.

Door Tweakers user hmr, donderdag 10 november 2016 12:53

hmr schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:53:
[...]


En u meneer/mevrouw, bent een vertegenwoordiging van wat er mis iets met dit land. Mensen kunnen hun standpunten niet meer op een normale manier verdedigen waarbij ze respect hebben voor elkaar en komen met goede steekhoudende argumenten.
Iets moet natuurlijk is zijn. Ik geef de schuld aan de butterfly-switch :).

Door Tweakers user Dennis013, donderdag 10 november 2016 13:10

@OB1
Doe eens normaal man! Ik neem aan dat je dit niet letterlijk meent.

Door Tweakers user MrDoodoo, donderdag 10 november 2016 14:22

Zwart, bruin, geel, groen, wit, gestreept, het zal de kinderen niet uitmaken... Ofwel? Leg maar eens aan een mannetje van 6 uit waarom ZWARTE Piet er opeens uitziet als ieder ander.

Maar goed, mij zal het om het even zijn welke kleur de Pieten zijn. Wat mij echter wel ontzettend irriteert en ook bang maakt is dat het in Nederland de trend lijkt te zijn dat de minderheid bepaald wat de meerderheid mag denken. Dit voornamelijk mogelijk gemaakt door de media en BN'ers die zich elitair boven de normale burger verheven moeten voelen. We worden in Nederland gemanipuleerd bij het leven door een stel moraal ridders en dat is niet alleen bij de Zwarte Pieten discussie.

Als we alles aan moeten gaan passen waar ook maar iemand zich mogelijk gekwetst door kan voelen, waar houdt het dan op??

Door Tweakers user Elite25, donderdag 10 november 2016 14:26

Tja, de zwarte piet is eerst veranderd in een bruine piet. Om daarna weggezet te kunnen worden als racistisch. Dit is volgens mij allemaal door dezelfde groep gedaan.

Echte slaven hadden geen gouden oorbellen en rode lippen. Ook waren ze vaak niet git-zwart. Dat dat als eng ervaren wordt door kleine kinderen, is goed, dat is ook van origine het idee. De goeie kinderen krijgen snoep, de stoute de roe.. en gaan soms in de zak mee naar Spanje!

Het is gewoon een klein groepje super luie werklozen, die door middel van een stichting met zogenaamd AB lekker goedkoop een zakcentje kunnen verdienen.

Zelf heb ik geen kinderen. Ik vind 9 en 10 trouwens erg oud om nog in Sinterklaas te geloven, maar daarin sta je natuurlijk vrij.

Kunnen we trouwens niet gewoon een landelijk referendum doen over Zwarte Piet? Zijn we in een klap van die discussie af. De meeste mensen zijn ondertussen de discussie moe.

Door Tweakers user MrDoodoo, donderdag 10 november 2016 14:29

Kunnen we trouwens niet gewoon een landelijk referendum doen over Zwarte Piet? Zijn we in een klap van die discussie af. De meeste mensen zijn ondertussen de discussie moe.
In theorie zou dat moeten werken.
We weten echter hoe men met referenda omgaat in Nederland... :'(

Door Tweakers user Supercop, donderdag 10 november 2016 15:40

Het hele sinterklaas feest afschaffen is mijn inziens een veel beter idee, het is jammer van de traditie, maar life goes on . Wij zijn echt niet meer zo tolerant als 30 jaar geleden, we leven allemaal in ons eigen wereldje en niets of niemand mag daar aan tornen. Schoorsteenpiet, wat mij betreft prima, maar een witte piet? tja...en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.

Wanneer sinterklaas niet meer gevierd wordt zal jezien dat dat er binnen een paar weken een nieuwe discussie komt, zoals in frankrijk, waar het het sinds een paar dagen verboden om nog langer christelijke uitingen in overheidsgebouwen te tonen, dit in het kader van "scheiding van kerk en staat". Wat op zich een goede zaak is, maar helaas is deze zaak aangespannen nadat er kerststallen in bepaalde overheidsgebouwen waren neergezet.

Door Tweakers user Thalaron, donderdag 10 november 2016 15:48

Ik stem voor een verbod op onnozele en zinloze discussies :(

Ook de media is hierin triest...
Zwarte Piet? Heel de tijd op het nieuws.
CETA er doorheen rammen? Radiostilte...

@ Zwarte Piet of whatever: Couldn't care less!
Mijn inziens schaffen ze het gehele feest af, maar dat is niet omdat ik voor of tegen ben. Men leert zijn kinderen om niet te liegen (jaja... ik snap het wel) maar ondertussen verzinnen we wel een heel sprookje. Grappig ook wanneer je de laatste van je klas bent die "het" nog niet weet...

En ook de reden om het te behouden want: Traditie... Tsja.. Op sommige plaatsen is het traditie om vrouwen te besnijden. Laten we daar vooral dan ook geen mening over mogen hebben ;)

Anyways... Er zijn VEEL belangrijkere dingen dat dit onderwerp IMO.

Door Tweakers user Qwerty-273, donderdag 10 november 2016 16:25

Supercop schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:40:
zoals in frankrijk, waar het het sinds een paar dagen verboden om nog langer christelijke uitingen in overheidsgebouwen te tonen, dit in het kader van "scheiding van kerk en staat".
Je weet dan natuurlijk ook dat dit al speelt sinds 1905 in Frankrijk ;) Onder de pakkende noemer: Laïcité.

Door Tweakers user SinergyX, donderdag 10 november 2016 16:33

Thalaron schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:48:
En ook de reden om het te behouden want: Traditie... Tsja.. Op sommige plaatsen is het traditie om vrouwen te besnijden. Laten we daar vooral dan ook geen mening over mogen hebben ;)
Of stierenvechten, genoeg die daar al jaren een mening over hebben en zich actief tegen hebben verzet, maar tot de dag vandaag gaat dit gewoon door.. immers, traditie. En is traditie geen jokerkaart meer, zetten we gewoon 'cultuur' in, of 'geloof'. Zo kan je altijd recht lullen wat maatschappij in westerse wereld niet meer zou horen, elke vorm van kritiek hierop kan je dan ook makkelijk wegzetten als racistisch of discriminatie.

Door Tweakers user Leo1010, donderdag 10 november 2016 17:00

dragoncry schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:12:
Het gaat om normen en waarden, alles wat donkerder is dan blank wordt aangevallen (negerzoen/zwarte piet) maar je hoort niemand over blanke lak of blanke vla.
Je beseft je dat er een verschil is tussen een ras/huidskleur aanduiding en een normale kleur toch?

Door Tweakers user Eli3l, donderdag 10 november 2016 17:10

Dennis013 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:17:
Als ik je verhaal zo lees moest ik denken aan de oplossing die ze in Groningen bedacht hadden. Daar gaan ze de pieten zo zwart schminken dat ze minder op 'bruine' mensen leken. Op zich vind ik dat de beste oplossing.

Ik ben zelf deze discussie echt helemaal beu, voor mij persoonlijk is het sinterklaasfeest verpest en dat is jammer, want wij pakken echt uit in de december-maand qua kados en het huis versieren. Mijn achtergrond voor nodige context: Wij zijn allen 'blank' thuis. We komen uit Brabant. Ik heb zelf 2 jonge zoontjes die nog geloven. En ik heb het er echt nooit over met ze over gehad, als het nieuws erover begint gaat het direct uit. Voor zover ik weet heb ik ze van deze hele discussie af kunnen schermen (gelukkig). Maar de jongste heeft wel eens regenboogpiet of blanke piet gezien bij het sinterklaasjournaal vorig jaar en die was nogal stellig erover destijds dat dat niet de echte piet was.

Hij heeft zelf een zwarte pietenpak wat hij heel graag aantrekt. Ik moet het hele jaar door Sinterklaasverhaaltjes lezen voor hem als hij gaat slapen. Hij vind het dus echt een heel erg leuk feest waar de figuur 'zwarte piet' gewoon onomstreden bij hoort. En zo denk ik er ook over.
Niemand in Nederland bedoeld het racistisch, dus dat moeten we ons ook niet laten aanpraten door de media. Heel dat slavenverhaal is totale bullshit. Ik ervaar alle argumenten als paradoxaal die de gekleurde mens erbij haalt want racisme is totaal niet in beeld is bij 90% van de Nederlands. Mensen als Quincy Gario gedragen zich als ze alsof ze Rosa Parks zijn die niet in dezelfde bus mogen zitten. Zelfde verhaal met het etnisch profileren van de politie (kijk zondag met lubach voor duiding)

En de media die een hele dubieuze rol speelt in deze discussie, want zwarte piet staat gelijk aan een hoop aandacht en dat staat tegenwoordig weer gelijk aan reclame inkomsten. Ik merkte echt aan de media dat ze dit jaar de zwarte piet discussie weer op de hoogte snelheid aanzwengelde. Het lijkt wel alsof de headlines nooit teveel clickbait kunnen zijn. "Dit jaar moest Zwarte Piet hangen."
Ook dat de commercie voorop loopt om zwarte piet te weren uit folders en winkels heb ik geen goed woord voor over.

Op zich is er niks mis mee als een traditie veranderd, maar de manier waarop het nu moet gaan en met de argumenten die nu gebruikt zijn door de tegenstanders, daar is alles mis mee.
Overigens zie ik op de sociale media wel dat er echte enorme racisten (blank) zijn die de hele discussie ook niet veel goed doen. Helaas gaat alle nuance eruit door deze extreem denkende mensen. De onzin die bijv. op twitter lees van sommige mensen.. pfffff....
Als het je om het feest gaat en verhaaltjes voorlezen, wat is het probleem dan om er een ander feest en verhaal van te maken? Dat vinden kinderen dan toch net zo leuk?

Door Tweakers user Tjeerd84, donderdag 10 november 2016 17:46

Los van de discussie over ZP, heb ik met name veel moeite met onderstaande stukje:
Onze moeder zei altijd: "Als zwarte moet je altijd tweemaal zo goed je best doen". Mijn standaardantwoord was dan: Ïk ben niet zwart, ik ben bruin!" Chocolade is donker bruin (puur) of lichtbruin (melk) en caramellllll is lichtbruin. Is iedereen kleurenblind of zo? Zou mooi zijn, met erfelijkheidsleer in het achterhoofd. Lichtelijk irritant vind ik het als ik het nieuws aan het kijken ben en het weer een gekleurde Afro-Amerikaanse man is doodgeschoten door de politie als "zwart' wordt aangemerkt. Witte mensen bestaan ook niet, er zijn blanke mensen. Witte mensen zijn dood of zo goed als. Die discussie zag ik laatst voorbijkomen in de Trouw en daar ben ik het volledig mee eens. Toegegeven, ik gebruik het woord "zwart" en Engelse vertaling ervan ook weleens, maar dan als geuzennaam. Jwz: once you go black… Net zoals er blanken zijn die zichzelf "kaaskop" noemen. Ik zou dat soort woordgebruik trouwens nooit bezigen.
Je hebt blijkbaar veel associaties en aannames rond de woorden over de kleur van iemand. Dit zegt volgens mij heel duidelijk dat er bij sommige mensen teveel emotie is rond een huidskleur en rond de benaming.
Persoonlijk kijk ik niet op die manier naar iemand zijn kleur. Ik vind de donkere huid van veel mensen die ik zie juist heel mooi. Het is vaak egaler en strakker dan de huid van blanke mensen. Dit zegt echter niks over de persoon en het gedrag van de persoon. En normale mensen baseren hun oordeel over iemand dus ook niet op de huidskleur en dat zou een donker persoon dus ook niet over zichzelf moeten doen.

Dit is ook de reden dat het woord 'zwart' een bijzondere lading heeft gekregen. Stel, je zegt tegen iemand met een heel donkere huidskleur: 'Hee, je bent zwart.' en tegen iemand met een blanke huid zeg je: 'Hee, je bent wit.'. Los van het feit dat het wel wat vreemd is, wordt je in het eerste geval veel sneller racistisch genoemd en aangevallen op je opmerking, terwijl het beide keren hetzelfde is.

In een Scandinavisch gebied is het volgens mij ook normaal om als zwart persoon meer op te vallen in een menigte. Dit zonder enig oordeel uiteraard. Zo valt een blondine op vakantie in Afrika ook erg op in de menigte.

En tenslotte: "het bruine deel van de Amerikaanse bevolking" klinkt alleen maar minder.

Dan nog even over ZP:
De zwarte pieten zijn juist het leukste onderdeel van de hele traditie. Donkere mensen waar iedereen om kan lachen, kadootjes van krijgt, geluk ervaart en vrienden mee wil zijn. En dan willen anti-racistische mensen juist dát afschaffen? Een positieve kant voor alle mensen, ook de donkere. Sinterklaas vind ik persoonlijk een rare oude man en die is juist blank.

Door Tweakers user Cartman!, donderdag 10 november 2016 21:00

Het gaat om normen en waarden, alles wat donkerder is dan blank wordt aangevallen (negerzoen/zwarte piet) maar je hoort niemand over blanke lak of blanke vla.
Er zijn in 2016 nog steeds mensen die niet weten dat "het verbod op de negerzoen" een reclamestunt was van de maker van die dingen? :')

Mijn mening: roetveegpiet is voor 100% van de mensen leuk, waarom zo krampachtig vasthouden aan iets waar een minderheid (ook al is het "slechts" 10%) last van heeft of nadelige gevolgen ervaart? Die kinderen geloven in een man met pieten die cadeautjes komt rondbrengen op een paard en overal naar binnen kunnen...die kun je alles wijs maken dus die gaan er echt weinig tot geen nadelige gevolgen van hebben....zolang ze maar cadeautjes krijgen.

Door Tweakers user PcDealer, vrijdag 11 november 2016 01:52

Bullettooth schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:47:
"zwarte piet" is volgens mij een behoorlijk aantal jaren geleden al een keer aangepast omdat de diepzwarte kleur te eng zou zijn voor de tere kinderhartjes. Daarop hebben ze hem wat bruiner gemaakt om vervolgens de baan vrij te maken voor de hele racisme discussie.
Ik denk dat het niets uitmaakt voor de kinderen. Het ene kind is het andere niet. Alles wat anders is dan ze kennen in het dagelijkse leven kan eng zijn. Dit staat los van ZP en SK. Het kan net zo goed een clown zijn of een nieuwe juf.
De oorsprong is natuurlijk nog altijd dat hij zwart van het roet is.
Volgens Wiki is dat helemaal niet zo zeker.
dragoncry schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:12:
mja, ik denk dat de discussie allang niet meer gaat over zwarte piet, het probleem ligt veel dieper.

Het gaat om normen en waarden, alles wat donkerder is dan blank wordt aangevallen (negerzoen/zwarte piet) maar je hoort niemand over blanke lak of blanke vla. Witte lak is toch ook wit (RAL)?
Ik eet en noem het nog steeds negerzoenen. Evenals blanke vla, moorkoppen, jodekoeken. Negerzoenen vind ik wel grappig, dan kan ik ze geven als een dame jarig is :p
densoN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:16:
Wat is er dan mis met ZP, vraag je je wellicht af. Daar kom ik zo aan toe. Onze moeder zei altijd: "Als zwarte moet je altijd tweemaal zo goed je best doen".
En daar is het misgegaan. Al vanaf een jonge leeftijd krijg jij door je ouders moeder ingeprent dat je huidskleur een meetstaaf is voor jouw status binnen de maatschappij. Hier hebben ze ook een mooi woord voor, namelijk reverse racism. Je moeder had beter uit kunnen leggen dat je het als minderheid (in allerlei vormen) in een land moeilijker hebt, dit is gewoon een feit [...]
Vanuit haar oogpunt gezien, komt dat op hetzelfde neer. Om een goede/gelijke kans te hebben, moet je meer je je best doen. Niets komt aanwaaien.
Maar je moet niet verwachten dat dit gaat veranderen door tegen de tradities van een land aan te gaan schoppen. Sterker nog, het heeft eerder een averechts effect.
Ik schop nergens tegenaan. Ik geef aan dat consistentie mist. Door consistentie en logica aan te brengen, worden de monden gesnoerd van tegenstanders, in mijn opinie althans. Sterker nog: ik schrijf dat ik het kinderfeest fantastisch vind.
[...] minderwaardigheidscomplex.
Oej, ik heb een minderwaardigheidscomplex. Waar maak je dat uit op?
Dennis013 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:17:
Als ik je verhaal zo lees moest ik denken aan de oplossing die ze in Groningen bedacht hadden. Daar gaan ze de pieten zo zwart schminken dat ze minder op 'bruine' mensen leken. Op zich vind ik dat de beste oplossing.
Logisch: zwart is niet bruin en zwart schminken doet recht aan de naam.
Maar de jongste heeft wel eens regenboogpiet of blanke piet gezien bij het sinterklaasjournaal vorig jaar en die was nogal stellig erover destijds dat dat niet de echte piet was.
Ik zie verschillende ervaringen van ouders van hun kinderen. De ene noemt het een acteur, de andere vind het nep, weer een ander vind het volkomen logisch. Er valt dus geen pijl op te trekken.
Elijan9 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:37:
[...]

In mijn herinneren was hij altijd zo zwart als roet en recentlijk vonden sommigen het blijkbaar nodig om ze meer donkerbruin te maken. Wij kregen als kinderen ook gewoon zwarte schoensmeer op, ik had nog nooit iemand met die huidskleur gezien. En hooguit vrouwelijke Pieten hadden toen lippenstift en/of oorbellen...
Op het Sinterklaasjournaal is ie nogal aan de bruine kant, altijd geweest. Dit jaar lijkt hij lichter op de foto, maar niet op tv. :?
Huispiet
totempaal schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:28:
Ik zit in de OR van de school van mijn dochter. Hier zijn alle ouders die hier inzitten en de schoolleiding over 1 ding eens Zwarte Piet moet gewoon blijven... Maar! We moeten de NPO wel volgen. Als daar witte/veeg Pieten bij zitten zullen wij dit ook moeten.

Je word gewoon door de media gedwongen om er in mee te gaan.
Nee hoor, mijn (blanke) vrouw zit in het bestuur van de OR op school en daar is gewoon gekozen voor de traditionele Zwarte Piet.
Dennis013 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:38:
Ja inderdaad, de media bepaalt nu hoe wij dit feest moeten vieren.
[...]
Stel je voor dat je niet meer als clown of ijshockeyer verkleed mag gaan van de media met carnaval.
Afhankelijk van hoe het in de komende paar maanden gaat, kan het zijn dat niet verkleed gaan als (terror)clown niet wordt aangeraden. Maarre, de media bepaalt niets.
Jelle Brolnir schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:38:
Zwarte piet is rascistisch, het is alleen maar rascistisch omdat een paar bruine nederlanders vinden dat kleur gelijk staat aan slaaf, minder of negatief tijdsbeeld. Zij kweken haat door huidskleur gelijk te stellen aan het slaventijdperk.
Je vergeet dat er ook blanken zijn die dat vinden. Maar goed, ik maak dat punt niet.
Als je de tekst hoort of leest, gaat het er om dat deze man met afwijkende huidskleur als uitschot wordt behandeld. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hij_was_maar_een_neger en https://www.flashlyrics.c...hij-was-maar-een-neger-42
SinergyX schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:33:
[...]

Of stierenvechten, genoeg die daar al jaren een mening over hebben en zich actief tegen hebben verzet, maar tot de dag vandaag gaat dit gewoon door.. immers, traditie. En is traditie geen jokerkaart meer, zetten we gewoon 'cultuur' in, of 'geloof'. Zo kan je altijd recht lullen wat maatschappij in westerse wereld niet meer zou horen, elke vorm van kritiek hierop kan je dan ook makkelijk wegzetten als racistisch of discriminatie.
Sterk punt dat je daar maakt. Iedereen denkt verschillend. Wat vroeger normaal was, is dat hedentendage mogelijk niet meer. Ik vind het niet kunnen om biggen onverdoofd te couperen, zeehonden (dood) te knuppelen of stieren te prikken. Zo zullen er ook mensen zijn die het niet eens zijn met wat ik normaal vind.
Tjeerd84 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:46:
Je hebt blijkbaar veel associaties en aannames rond de woorden over de kleur van iemand. Dit zegt volgens mij heel duidelijk dat er bij sommige mensen teveel emotie is rond een huidskleur en rond de benaming.
[...]
Dit is ook de reden dat het woord 'zwart' een bijzondere lading heeft gekregen. Stel, je zegt tegen iemand met een heel donkere huidskleur: 'Hee, je bent zwart.' en tegen iemand met een blanke huid zeg je: 'Hee, je bent wit.'.
Noem mij autistisch voor mijn part, maar ik zeg: houd het zo puur/zuiver mogelijk waar het kan. Zwart is zwart en niet bruin. Bruin is niet zwart.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 november 2016 08:31]


Door Tweakers user Innersteps, vrijdag 11 november 2016 05:03

Blanke vla, schrappen die handel!!! :-)

Door Tweakers user Elite25, vrijdag 11 november 2016 09:43

PcDealer schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 01:52:

Op het Sinterklaasjournaal is ie nogal aan de bruine kant, altijd geweest. Dit jaar lijkt hij lichter op de foto, maar niet op tv. :?
Huispiet
Nee, dit is geschiedenis vervalsing. Hij was van origine git zwart, niet bruin.

https://www.google.nl/sea...A#imgrc=aOAYX3U0wo7GBM%3A

Dat bruine gedoe is heel nieuw en niet wat ik herinner uit mijn kindertijd.

Door Tweakers user roger_s, vrijdag 11 november 2016 19:21

Straks is dit hele feest een "blanke" aangelegenheid, lijkt me ook niet de bedoeling. Er dit feest moet het lang even "samenbrengen" niet verdelen. Het gaat niet om slavernij of kleur, dat maakt voor de vierders van dit feest geen bal uit.

Door Tweakers user Dennis013, woensdag 16 november 2016 09:52

Eli3l schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:10:
[...]


Als het je om het feest gaat en verhaaltjes voorlezen, wat is het probleem dan om er een ander feest en verhaal van te maken? Dat vinden kinderen dan toch net zo leuk?
Het gaat mij om de traditie en om het gebrek aan valide tegenargumenten, ik heb 2 kinderen die geloven. Het sinterklaasfeest kost een berg geld en is een hoop gedoe en stress, dus het is wel zo fijn als het op een manier gevierd kan worden die zowel ouders als kind fijn vinden.
Ik merk het al aan mijn jongste, die vind die clownspieten helemaal niks. Hij wou gisteren het sinterklaasjournaal niet meer zien.
Ik vind het ook helemaal niks, die roetveegpieten gaan nog wel, maar die clownspieten zijn afschuwelijk niet om aan te zien.

Door Tweakers user Dennis013, woensdag 16 november 2016 09:53

roger_s schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:21:
Straks is dit hele feest een "blanke" aangelegenheid, lijkt me ook niet de bedoeling. Er dit feest moet het lang even "samenbrengen" niet verdelen. Het gaat niet om slavernij of kleur, dat maakt voor de vierders van dit feest geen bal uit.
Is niet waar, er zijn zat gekleurde mensen die mee doen. Mensen die niet mee doen vanwege 'racisme' kiezen daar zelf voor.

Door Tweakers user Themperror, woensdag 16 november 2016 14:44

ybos schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:53:
Ik word doodziek van deze hele discussie. Helaas, maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen.

Wel jammer hoe het gaat in NL. Gewoon net zolang blijven drammen en je wint.

Nee, ben geen racist, maar word zo moe van die discussie...

Laten we een poll starten, wat is het volgende na zwarte piet wat moet verdwijnen?
Je zegt: "maar ik heb zoiets, schaf aub zwarte piet af, want elk jaar opnieuw die onnozele discussie, hebben de tegenhangers dan toch gewonnen."

Waarom niet het omgekeerde dan? Wat hebben die Amerikanen (die dit begonnen zijn) nou hier een beetje te zeuren? Ik ben het PC gebeuren juist helemaal zat en zeg, laat ons ons eigen ding doen en hou zwarte piet juist, er was nooit iets racistisch aan!

Gezeur om allemaal niks, en alleen maar meer mensen die tegenwoordig steeds sneller op de tenen getrapt worden, Hou de maatschappij een beetje bruut ipv overal heel voorzichtig mee te zijn. Als ik een persoon zie met een baard en ik noem het een HEM dan heb ik daar alle recht toe, en als ie me vervolgens er op aanspreekt dat het eigenlijk een vrouw is dan moet ie zen fucking baard maar afscheren en in een jurk rondlopen. Jezus christus..

Door Tweakers user Cartman!, zondag 20 november 2016 21:04

Gezeur om allemaal niks
Zullen we dat voortaan ook maar zeggen over de problemen waar jij mogelijk mee te maken krijgt? Dat jij het probleem niet hebt betekent niet dat een ander t niet kan hebben.

Reageren is niet meer mogelijk